Top
 

BÁV – Stílusrandevú Pályázat

BÁV – Stílusrandevú Pályázat

Műleírás

Az étkező helyiségek az emberiség történelme során mindig is kiemelt szerepet kaptak. Minden korban, és minden kultúrában meghatározó helyszínei voltak az emberi kapcsolatoknak. Sok esetben itt, az étkező asztal mellett dőltek el a fontos megegyezések, megállapodások is. Legyenek azok akár egy szűkebb család hétköznapi döntései, vagy akár nagyobb politikai párbeszédek, illetve üzleti tartalmú beszélgetések. Ez a mai korunkban is így van. Természetesen egy lakótér minden helysége fontos lehet, ám talán azt könnyű belátnunk, hogy az étkező mind közül kiemelkedik a tekintetben, hogy akár a család tagjait, akár a vendégeket össze hozza, ezáltal szó szerint „egy asztalhoz ülteti” a megjelenteket.
A fenti fontosság miatt is választottam jelen látványtervem tárgyául egy saját tervezésű étkezőt.

A berendezéshez felhasznált bútorok alapját a BÁV Zrt. műkereskedelmi választékából biztosított tálalószekrény (Kozma Lajos, Budapest, 1920 körül), karosszék (Kozma Lajos stílusában, Budapest, 1930 körül), valamint festmény (Pausinger von, Clemens, {1855-1936}: Gróf Zichy Géza Ödönné portréja) adta.

A térbeli kialakítás során alapvetően natúr anyagokkal, főként szürkés bézs és barna színekkel dolgoztam. A szekrény mögötti, fa hatású falburkolat kiemeli a szekrényt a térben. Ez a kiemelt hatás tovább húzódik és vezetődik a mennyezeten is. A mennyezeti tükör által keltett látvány segítségével olyan távoli érzésünk is lehet talán, mint az építészettörténet korábbi korszakaiból fent maradt mennyezet freskók láttán. Az álmennyezet asszimmetriája az étkezőt és a szekrényt hangsúlyozza. Szintén a BÁV-tól „kapott” festmény a zártrendszerű kandalló felett került elhelyezésre. A kép kiemelése egy világosabb, bézs színnel történt a sötét falból. Ezáltal így még jobban oda irányul a nézők, illetve az asztal körül helyet foglalók figyelme. A női kép és a tűztér egymás melletti elhelyezése, szimbolikus egysége nem véletlen. Az emberi tudattalanban évezredek óta meglévő tűzhely melege, a biztonságot sugalló otthon és a nőiesség, a gondoskodás attitűdje mindenképpen hasonló, univerzális érzéseket kelthet mindenkiben. Az ablakok közötti, gipszkartonnal kiemelt fahatású falfelületek aljában spotok találhatóak, melyek megvilágítják a dísznövényeket. A világítás tekintetében speciális megoldás született. A fő világítás az álmennyezetben került elhelyezésre, mely az álmennyezet külső és belső ívén külön-külön is kapcsolható. Amíg a belső íven használjuk, hangsúlyosan kiemeli az étkező középső centrális részét, addig a helység külső felén vizuálisan kellemes látványt és érzetet kelt a kevésbé világos, már-már félhomályos tér.

Összhatásában úgy vélem, sikerült megvalósítanom a rendelkezésemre bocsátott antik bútorok felhasználásával egy olyan harmonikus egységes látványtervet, belső enteriőrt, amely elegáns és nyugodt harmóniája mellett mégis valóban egyedi hatással és esztétikai tulajdonságokkal rendelkezik.